Cowboy 4 review: Sportief e-biken

De Cowboy 4 is een e-bike die samen met de Cowboy 4 ST deel uitmaakt van de nieuwste generatie elektrische fietsen van de Belgische start-up.

De eerste keer dat we met een Cowboy-e-bike reden dateert ondertussen alweer van 2019, toen we met de tweede generatie op pad gingen. We prezen de fiets toen om zijn aangename rijervaring en handige app en ook de verwijderbare batterij sprak ons aan. Die mening bleef intact na het testen van de Cowboy 3, die een jaar later op de markt kwam, maar niet zo heel veel nieuws leek te brengen naast wat vernieuwde onderdelen en extra kleuropties. Het was dan ook eerder de bedoeling om een transitiemodel aan te bieden in afwachting van de Cowboy 4, die in mei vorig jaar aangekondigd werd, samen met de Cowboy 4 ST (step-through). 

E-bike met cockpit

Beide modellen van de Cowboy 4 zijn op veel punten vergelijkbaar in ontwerp. Zo zijn ze bijvoorbeeld voorzien van een nieuwe cockpit in het midden van het stuur. Als deel van die cockpit valt eerst en vooral een aansluiting voor een Quad Lock-telefoonhoesje (of de universele mount) op. Dit zorgt ervoor dat je de Cowboy-app ook kan gebruiken als een uitgebreid navigatiesysteem tijdens het rijden, dat zorgt voor informatie over je snelheid, batterij, … Je kan zoals wij het deze keer gedaan hebben ook gewoon je smartphone in je zak stoppen, maar dan is de ervaring wel een pak minder. Je kan in dat geval wel de batterij in de gaten houden dankzij de ledlampjes die ook deel uitmaken van de cockpit.

Cowboy 4

Bij eerdere modellen werd de batterij van je smartphone snel leeggezogen in gps-modus, maar daar heeft Cowboy iets op gevonden. In de cockpit zit namelijk een draadloze lader verwerkt die ondersteunde smartphones (zoals onze Sony Xperia 1 III) oplaadt tijdens het rijden. Opladen met draad zien we wel vaker, maar draadloos laden was voor ons de eerste keer. 

Sportieve zithouding

Waar de Cowboy 4 ST een meer comfortabele zithouding biedt, behoudt de Cowboy 4 de sportieve houding die we kennen van de vorige generaties. Je zal dus eerder voorovergebogen zitten, wat al eens vermoeiend kan worden tijdens langere ritten. Voor korte ritten in de stad is het echter prima en zij die al eens met een racefiets rijden, zullen ongetwijfeld snel aan de houding wennen.

Verder weegt de Cowboy 4 18,9 kilogram. Dit is iets minder dan de 19,2 kilogram van de 4 ST en zeker nog draagbaar te noemen als je de fiets ergens wil ophangen tussen ritten door of al eens de trein neemt voor een rit op locatie.

Graag zouden we nog een standaard meegeleverd zien, want het blijft enorm vervelend dat je de fiets niet eender waar kan neerzetten. Cowboy verkoopt deze als een extra in combinatie met een bagagerek voor 99 euro, maar wat ons betreft behoort dit tot de standaarduitrusting en is een upsell daar niet op zijn plaats.

Cowboy 4

Rijervaring

Vanaf het moment dat we de eerste meters fietsten, merkten we meteen de aangename rijervaring op die we bij alle vorige modellen ook al zo goed vonden. De Cowboy 4 heeft net zoals zijn voorgangers slechts één versnelling, maar dat is niet meteen een tekortkoming. Het zorgt er immers voor dat er niet automatisch geschakeld wordt wanneer je een bepaalde snelheid bereikt, iets dat we bij de VanMoof S3 wel vervelend vonden, omdat het zo bruusk gebeurde. De Cowboy 4 maakt ook gebruik van een riemaandrijving, wat een pak aangenamer is in gebruik is dan de traditionele ketting.

De wegligging van de lekbestendige banden is ook prima en er werd voor deze generatie overgestapt naar een iets breder exemplaar van 47 millimeter in plaats van 42 millimeter. Dit maakt dat kleine oneffenheden in het wegdek geen probleem zijn. Wel hadden we graag gehad dat de banden voorzien waren van een reflecterende strook, zodat het niet nodig was om de fiets te voorzien van oranje reflectoren. Deze steken immers enorm af tegen het matzwarte ontwerp (en ongetwijfeld ook bij de andere twee kleuren, Sand en Khaki). 

Tegelijk ben je ook wettelijk verplicht om de fiets te voorzien van een witte reflector vooraan en een rode achteraan. Deze doen ook wat afbreuk aan het minimalistische ontwerp en we hopen dan ook dat Cowboy deze in de toekomst kan verwerken in de ingebouwde verlichting. Die werkt prima, al hadden we ze vooraan graag iets krachtiger gezien. Cowboy liet ons echter in het verleden al weten dat de leds eerder dienen voor zichtbaarheid en dus niet ontwikkeld zijn om de rijbaan te verlichten.

cowboy 4

Batterijduur Cowboy 4

De verwijderbare batterij is natuurlijk een belangrijk pluspunt van elke Cowboy (al vonden we de VanMoof PowerBank ook wel een leuk concept). De maximale autonomie van 70 kilometer is in veel gevallen niet heel veraf. Net zoals we in elke vorige review schreven, zouden we wel nog graag een soort van standaard zien om de batterij in te zetten tijdens het opladen, want nu lag deze in ons geval op de grond in de garage (het dichtstbijzijnde stopcontact) en de afwerking is best gevoelig voor krassen. Een soort van laadstation dat je aan de muur kan bevestigen zou ook handig zijn.

Cowboy-app

We haalden hierboven al aan hoe handig de Cowboy-app is tijdens het rijden, maar je krijgt er ook toegang tot heel wat extra features mee. Zo kan je een onderhoud inplannen via het vorig jaar geïntroduceerde Cowboy Care, en de luchtkwaliteit van je route analyseren om zo ongezonde trajecten te vermijden. Moest het toch eens iets verkeerd gaan, dan is er ook Crash Detection, dat contactpersonen kan waarschuwen over een ongeval. De Cowboy-app maakt dus zeker het verschil en er blijven geregeld mogelijkheden bijkomen. 

cowboy app

Prijs

Sinds de introductie van de Cowboy 4 en 4 ST is de kostprijs van de e-bike gestegen van 2.490 euro naar 2.830 euro (2.790 euro + 40 euro verzendkosten). Een stevige meerprijs dus en hoewel Cowboy hier weinig aan kan doen (behalve meer productie intern te verzorgen, zoals gepland), blijft het toch een aardig bedrag, zeker als je weet dat de Cowboy 2019 begonnen is aan 1.990 euro. Gelijkaardige zaken merk je echter in de hele fietsindustrie en verbeteringen zijn er nog niet in zicht, dus mogelijk is het nu ondanks de prijsstijgingen nog steeds het beste moment om een e-bike aan te schaffen. 

By Jurgen

Related Post

Geef een reactie