Gemiddelde schade door malafide webwinkels verdubbelt in jaar tijd in Nederland

Het gemiddelde schadebedrag van gedupeerde klanten van malafide webwinkels is volgens de Nederlandse politie in een jaar tijd verdubbeld tot 357,08 euro. Het totale schadebedrag is daarnaast nu al bijna een miljoen euro hoger dan vorig jaar, terwijl het jaar nog niet voorbij is.

De politie heeft dit jaar 10.500 aangiften van nepwebshopfraude gekregen. Dit is 67 procent meer dan in 2018. In de jaren daarna piekte het aantal aangiften vanwege de coronapandemie. Sinds de laatste lockdown begin vorig jaar nam het aantal aangiften volgens de politie af, maar het niveau ligt nog steeds ‘aanmerkelijk’ hoger dan voor corona. Twee jaar geleden sprak de politie over ruim 13.000 aangiften.

Het totale bekende schadebedrag is ruim 3,7 miljoen euro, bijna een miljoen euro meer dan in heel 2021. Aangezien de feestdagen nog moeten komen, verwacht de politie dat dit cijfer nog zal toenemen. Daarnaast zal het bedrag in werkelijkheid nog groter zijn, omdat niet iedereen aangifte doet. Tot dusver zijn er dit jaar 328 frauduleuze webshops offline gehaald.

De politie merkt verder op dat fraudeurs ‘opvallend’ genoeg steeds vaker gebruikmaken van buitenlandse bankrekeningen. Criminelen maken ook misbruik van crises en de chiptekorten. Zo noemt de politie het voorbeeld van een site die claimt PlayStation 5-consoles op voorraad te hebben, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Ook zegt de politie in de laatste maanden bijna 700 aangiften te hebben gekregen van mensen die haardhout en houtpellets hebben besteld, maar deze nooit hebben gekregen.

Om oplichters tegen te gaan, start de politie samen met onder meer de ACM, het Europees Consumentencentrum en de Fraudehelpdesk een campagne om onbekende webshops beter te controleren op betrouwbaarheid. Die campagne loopt op sociale media en radio.

De voorlichtingscampagne voor fraude met malafide webshops

By Jurgen

Related Post

Geef een reactie